درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1398/12/24 - 13:25:0
تعداد بازدید: 635
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

کوبیدن آخرین میخ‌ها بر تابوت حضور آمریکا در عراق
علی رغم تلاش این روزهای دولتمردان آمریکایی برای فرار از تبعات نقض حاکمیت عراق و کشتن شهروندان این کشور، آنچه مسلم به نظر می رسد آن است که اقدامات ترامپ بویژه با توجه به تجربه تاریخی ناخوشایند ملت عراق از دو دهه اشغال نظامی کشورشان به دست آمریکایی‌ها همانند آخرین میخ ها بر تابوت حضور نظامی آمریکا در عراق عمل میکند

 

حملات روز گذشته جنگنده های آمریکایی به مراکز نظامی و غیرنظامی در عراق بار دیگر خشم دولت و ملت عراقی را از تکرار نقض حاکمیت ملی این کشور توسط آمریکا را در پی داشته است. واکنش هایی که بار دیگر موضوع ضرورت پایان دادن به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و نقش منفی آمریکا در تامین امنیت عراق را به موضوع اصلی محافل سیاسی و رسانه ای بدل کرده است.

پس از کشته شدن سه نظامی عضو ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در حملات راکتی به پایگاه التاجی در روز چهارشنبه، جنگنده‌های آمریکایی شروع به بمباران گسترده مراکز نیروهای حشدالشعبی در استانهای بابل، صلاح‌الدین و بصره کردند. هواپیماهای امریکایی همچنین فرودگاه در حال ساخت کربلا را بمباران کردند. این حملات علاوه بر کشتن تعدادی از نیروهای بسیج مردمی عراق، نیروهای ارتش و پلیس و حتی غیرنظامیان را نیز هدف قرار داد. در این رابطه ارتش عراق در بیانیه ای اعلام کرد پنج نفر از نیروهای امنیتی عراق و یک نفر غیرنظامی کشته شده‌اند.

 

محکومیت گسترده حملات آمریکا؛ از احضار سفرا تا نشست اضطراری پارلمان

حمله به مقرهای نظامی نیروهای عراقی از سوی آمریکا با واکنش و محکومیت شدید دولت و پارلمان عراق مواجه شد. در این زمینه، دفتر ریاست‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای حملات آمریکا را مصداق نقض آشکار حاکمیت ملی عراق دانست. در این بیانیه آمده است ، ما حمله آمریکا به پایگاه‌های خاک عراق از جمله فرودگاه درحال تأسیس کربلا را که به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای امنیتی عراق و غیرنظامیان منجر شد محکوم کرده و نقض حاکمیت ملی عراق می‌دانیم. در این بیانیه تاکید می‌شود: ما باید مانع تبدیل عراق به میدان جنگ برای دیگران شویم و بر تکمیل پیروزی علیه تروریسم متمرکز باشیم. من از جامعه جهانی می‌خواهم از عراق در این راستا حمایت کرده و به حاکمیت آن احترام بگذارند.

علاوه بر نهاد ریاست جمهوری، محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق نشست فوق‌العاده‌ای با حضور نمایندگان و مشاوران این وزارت‌خانه تشکیل داد تا اقدامات درباره این حمله آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. وی همچنین از احضار سفرای آمریکا و انگلیس را برای توضیح در باره این حمله خبر داد.

در واکنش مهم دیگر برخی از اعضا پارلمان عراق از آغاز جمع‌آوری امضاهای نمایندگان با هدف برگزاری جلسه فوق‌العاده و اتخاذ موضع قاطع و روشن در قبال نقض‌های حاکمیت عراق توسط آمریکا خبر داده بودند.

در همین زمینه،  «جمال فاخر» دیروز جمعه در گفتگو  با السومریه نیوز گفت: سکوت در قبال تخلفات قبلی آمریکا و اکتفا به محکومیت و عدم اتخاذ موضع محکم و روشن در قبال آن باعث شد شیطان بزرگ در استبداد و استکبار و بی پروایی پایدار بماند تا جایی که پس از هدف قرار دادن فرماندهان پیروزی، اقدام به هدف قرار دادن گسترده مقرهای حشدالشعبی و ارتش عراق می کند.

همچنین «حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی نینا از دولت و وزارت امور خارجه خواست که در اقدامی بین المللی به صورت رسمی حملات وحشیانه نیروهای آمریکایی به تاسیسات نظامی و غیرنظامی را محکوم کند و از راه های دیپلماتیک و سیاسی برای بیرون راندن اشغالگران اقدام های قانونی انجام دهد. وی تاکید کرد که بمباران تاسیسات نظامی و غیرنظامی هدف گیری واکنشی، اشتباه و غیرقابل توجیه است و نشان دهنده قصد قبلی برای نقض حاکمیت عراق به ویژه پس از اظهارات غیرمسئولانه برخی از نظامیان و مشاوران آمریکایی در بمباران مناطق نظامی و غیر نظامی بود.

 

درخواست‌ها برای اخراج نیروهای آمریکایی

حمله به مراکز نظامی حشدالشعبی توسط آمریکا علاوه بر مقامات رسمی با واکنش های گسترده گروه ها و جریانات سیاسی عراقی نیز مواجه شد که حملات متجاوزانه آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و با تاکید بر حضور اشغالگرانه آمریکا حتی خواستار اتخاد تصمیمات قاطع برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی شدند.

در همین زمینه، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت اسلامی عراق با محکوم کردن حمله آمریکا به مقر نیروهای حشد شعبی در پیامی توئیتری نوشت: تکرار اختلالات امنیتی و آخرین مورد آن حمله هواپیماهای ناشناس به مقر نیروهای الحشد الشعبی در مرز سوریه و همچنین حمله موشکی به پایگاه نظامی التاجی نشان‌دهنده شکنندگی وضعیت امنیتی است و تصویری منفی و نامتناسب از عراق و توانایی دولتش در کنترل فضای امنیتی دربرابر افکار عمومی جهان ایجاد می‌کند و عراق را دربرابر تعهدات بین‌المللی و امنیتی‌اش به تنگنا می‌اندازد. وی در ادامه این پیام آورده است: از دولت عراق می‌خواهیم که برای جلوگیری از بازگشت به وضعیت نابه‌سامانی به اقدامات فوری و واقع‌بینانه دست زند و همزمان این اقدامات را به‌شدت محکوم و تأکید می‌کنیم که حاکمیت ارضی عراق و احترام به تعهدات عراق دربرابر جامعه بین‌المللی مسئولیتی همگانی است که هیچ استثنایی نمی‌پذیرد.

همچنین نمایندگان فراکسیون الصادقون، وابسته به عصائب اهل الحق و ائتلاف دولت قانون خواستار اتحاد همه عراق برای اخراج آمریکایی‌ها شدند. نعیم العبودی، عضو فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق در صفحه توئیترش نوشت: آمریکا توانست بی گناهان را کشته و زیرساخت‌های کشورمان را تخریب کند، اما به مدت طولانی هرگز نخواهد توانست در این سرزمین باقی بماند و جز ننگ و عار دستاورد دیگری نخواهد داشت.

در همین حال عدنان الاسدی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق ضمن محکوم کردن حملات شب گذشته آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی و فرودگاه کربلا، خواستار اخراج نظامیان تروریست آمریکا از این کشور شد.

 شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق نیز در واکنش به حملات شب گذشته امریکایی ها به ممواضع حشد شعبی در تویتر خود نوشت: حمله هوایی امریکا به مقرهای حشد شعبی و ارتش، تجاوز آشکار و اقدام علیه وحدت ملی عراق است. هدف از این اقدام بازگرداندن دوباره تروریست های داعشی و ضربه زدن به امنیت بغداد و استان های دیگر عراق است. همچنین گردان های سیدالشهدا ضمن محکوم کردن این حمله آمریکا را به پاسخ کوبنده تهدید کرد.

در یکی از مهترین واکنش ها مقتدی صدر از عدم امکان صلح با اشغالگران سخن گفت و با درخواست خویشتنداری بر لزوم دور نگه داشتن عراق از تنش‌ها و نزاع‌ها تاکید کرد.

آستان مقدس امام حسین (ع) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حمله آمریکا به فرودگاه بین‌المللی کربلا، علاوه بر خسارت به تأسیسات اداری و خدماتی فرودگاه، یک غیرنظامی کشته و برخی از کارگران مشغول در ساخت فرودگاه زخمی شدند. در این بیانیه آمده است، بامداد روز جمعه تأسیسات فرودگاه بین‌المللی کربلا مورد حملات موشکی جنگنده‌های آمریکا قرار گرفت و در اثر آن یک غیرنظامی کشته و برخی از کارگران مشغول در ساخت فرودگاه زخمی شدند. در ادامه این بیانیه آمده است، این فرودگاه کاملاً غیرنظامی است و آستان مقدس حسینی با همکاری چندین شرکت عراقی و کادرهای کاملاً غیرنظامی بر ساخت آن نظارت دارد.

افزون بر این، آستان مقدس کربلا این حمله موشکی را که به هیچ وجه توجیهی ندارد، محکوم کرده و از رسانه‌های داخلی و خارجی خواست این حمله را مستند کرده و از ماهیت مدنی فرودگاه و میزان خسارات ناشی از حمله آمریکا اطلاع یابند. همچنین منابع عراقی اعلام کردند آستان قدس رضوی درصدد شکایت در محاکم بین المللی به خاطر هدف قرار دادن فرودگاه کربلا است.

 

آمریکا در پی رفع مسئولیت

اما همزمان با تشدید موج محکومیت حملات آمریکا از سوی دولت و ملت عراق و مطرح شدن مجدد ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق؛ مقامات واشنگتن سعی کردند تا در یک سلسله موضعگیری ها انتقادات از تجاوزات صورت گرفته و نقض حاکمیت ملی عراق را توجیه کنند و با دراز کردن انگشت اتهام به سوی ایران این حملات را «تلافی‌جویانه و اقدامی دفاعی» جلوه دهند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که پس از حملات شب گذشته جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد الشعبی عراق منتشر کرده، با ادعای این که حملات انجام شده به کمپ تاجی در عراق توسط «نیروهای شیعه تحت حمایت ایران» انجام شده است، به اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این باره پرداخته و نوشت: ایالات متحده حملات علیه مردم، منافع و یا متحدین آمریکا را تحمل نخواهد کرد. همان‌طور که در ماه‌ها اخیر نشان داده‌ایم، هرگونه اقدام لازم را برای محافظت از نیروهای خود در عراق انجام خواهیم داد.

در واکنشی دیگر، «آلیسا فرح» سخنگوی پنتاگون با دفاع از حمله به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق طی رشته توئیتی مدعی شد که این حملات دفاعی و متناسب بوده و در واکنش مستقیم به تهدید ناشی از گروه‌های نیابتی ایران که به حملات به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف بین‌المللی ادامه می‌دهند، انجام شده است. وی ادامه داد: «حمله به مردم، منافع یا متحدانمان را تحمل نخواهیم کرد. ما هر اقدامی را که برای حفاظت از نیروهایمان در عراق و در منطقه لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

اما علی رغم تلاش این روزهای دولتمردان آمریکایی برای فرار از تبعات نقض حاکمیت عراق و کشتن شهروندان این کشور، آنچه مسلم به نظر می رسد آن است که اقدامات ترامپ بویژه با توجه به تجربه تاریخی ناخوشایند ملت عراق از دو دهه اشغال نظامی کشورشان به دست آمریکایی‌ها همانند آخرین میخ ها بر تابوت حضور نظامی آمریکا در عراق عمل میکند.

 

منبع: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/14626


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.